تسخیر لانه جاسوسی را با منطق دیپلماتیک امروز نمیشود قضاوت کرد
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۱۹۱۳۳
گروه هنر ــ تهیهکننده سریال «نفوذ» گفت: تسخیر لانه جاسوسی را نمیتوان با تعقل و ظرفیتهای دیپلماتیک امروزی قضاوت کرد زیرا اقتضائات آن زمان با شرایط فعلی متفاوت بود و هر قضاوتی که در این زمینه صورت گیرد، جانب انصاف در آن رعایت نمیشود. محسن علیاکبری، تهیهکننده سینما و تلویزیون در گفتگو با ایکنا با بیان اینکه نفوذ روایتگر ناگفتههای زیادی از تاریخ انقلاب اسلامی است اظهار کرد: متأسفانه بعد از چهار دهه هنوز فیلم یا سریالی در این زمینه تولید نشده که به صورت موشکافانه به اتفاقات تسخیر لانه جاسوسی پرداخته باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تهیه کننده سریال «مریم مقدس(س)» با بیان اینکه ساخت سریال درباره تاریخ معاصر دشوارتر از آثار تاریخی است، گفت: زمانی که میخواستیم سریال مریم مقدس را بسازیم یک لوکیشن ساختیم و داخل آن تمام کارهای مربوط به سریال را انجام دادیم، اما در حوزه تاریخ معاصر نمیتوان با یک لوکیشن کار را پیش برد، بلکه باید یک برهه تاریخی را هم در فضای بیرونی و هم در فضای داخلی بازسازی کرد و ما شهرک سینمایی مناسب این امر نداریم تا بتوانیم به راحتی فیلمها و تولیدات خودمان را درباره تاریخ معاصر ایران مقابل دوربین ببریم. در سریال نفوذ مجبور شدیم بخشهایی از فضاهای مورد نظرمان را بسازیم برای نمونه بخشی از سفارت آمریکا یا خیابان طالقانی و چند جای دیگر ساخته شد. مشکلات عدیده فیلمسازی در حوزه تاریخ انقلاب
علیاکبری متذکر شد: فیلمسازی در حوزه تاریخ معاصر یک مشکل بسیار جدی دیگر نیز دارد، زیرا در این زمینه شاهدان عینی وجود دارند و ممکن است با کوچکترین خطایی ایراد کار را گوشزد کنند، ولی درباره سریال مریم مقدس چنین مشکلی وجود نداشت، زیرا فردی در آن برهه تاریخی نبوده که بگوید این لباس مناسب آن زمان نبوده یا این نوع گریم بیانگر آن مقطع تاریخی نیست، پس دشواریهای یک سریال با محوریت تاریخ معاصر را نمیتوان با آثار تاریخی یکی دانست.
این تهیهکننده با بیان اینکه در سریال نفوذ بیش از ۱۰۰ لوکیشن استفاده شده، تأکید کرد: این مشکلات سبب نشد کیفیت اثرمان کاهش یابد، برای همین حدوداً ۱۰۰ لوکیشن برای این سریال در نظر گرفتیم تا تمام صحنهها به بهترین نحو جلوی دوربین رود. در این راستا هنگام فیلمبرداری نفوذ، ما در برخی روزها مجبور میشدیم دو لوکیشن عوض کنیم تا کار در زمان مقرر به پایان رسد. جالب است بدانید، برای سریال نفوذ شهرهای متعددی به عنوان لوکیشن انتخاب شدند، بهنحویکه برای ضبط برخی سکانسها مجبور میشدیم به پیشوای ورامین برویم یا اینکه برای صحنهای دیگر به روستایی در شهر قزوین مراجعه کنیم.
وی در پاسخ به این سؤال که در نفوذ تا چه حد از تروکاژهای کامپیوتری استفاده شده است؟ گفت: اگر تروکاژهای کامپیوتری نبود شاید این سریال باید با هزینههای بسیار بالا تولید میشد، ولی خوشبختانه بسیاری از بخشها را به واسطه تروکاژهای کامپیوتری انجام دادیم. بهعنوان نمونه، تنها دیوار سفارت و بخشی از ساختمان را ساختیم، اما دیگر قسمتها به واسطه تروکاژهای کامپیوتری خلق میشود. فیلمسازان معمولاً روایتهای تاریخی را به گونهای بیان میکنند که به آن تعلق خاطر دارند، البته این به معنای تحریف واقعیت نیست، بلکه شاید بخشهایی بازگو شود که فیلمساز دوست دارد آن بخش را برجسته کند، پس ممکن است برخی نکات حتی در نفوذ نیز مغفول واقع شود اما این مسئله ایرادی در فیلمسازی نیست، زیرا در همه جای دنیا باب است فیلمساز به واسطه تخیلش برخی از موضوعات را بیان کند
علیاکبری در پاسخ به این سؤال که تا چه حد شما به روایت تاریخ به صورت جزبهجز متعهدید؟ چنین پاسخ داد: فیلمسازان معمولاً روایتهای تاریخی را به گونهای بیان میکنند که به آن تعلق خاطر دارند، البته این به معنای تحریف واقعیت نیست، بلکه شاید بخشهایی بازگو شود که فیلمساز دوست دارد آن بخش را برجسته کند، پس ممکن است برخی نکات حتی در نفوذ نیز مغفول واقع شود اما این مسئله ایرادی در فیلمسازی نیست، زیرا در همه جای دنیا باب است فیلمساز به واسطه تخیلش برخی از موضوعات را بیان کند.
وی متذکر شد: درباره روایت سریال نفوذ بهعنوان تهیهکننده باید نکتهای را بدون جانبداری بیان کنم، دراین مجموعه تا جایی که این اثر ضبط شده است اغراق یا امری خلاف واقع صورت نگرفته است، چون درباره تسخیر لانه جاسوسی تجربه عینی و مطالعاتی صورت گرفته است پس اگر تحریفی در این زمینه رخ میداد مطمئناً متوجه آن خواهیم شد، درضمن جواد شمقدری برای این که فیلمش روایتگر درستی از تاریخ آن زمان باشد دیدگاه مارکسیستها را هم در نفوذ بیان کرده است.
تهیهکننده فیلم سینمایی «استرداد» در پاسخ به این سؤال که با توجه به تجربههای عینی و مطالعاتی خود، آیا تسخیر لانه جاسوسی در سال ۵۸ را اقدامی در جهت حفظ منافع ملی میداند یا خیر؟ اظهار کرد: یکی از دلایل انقلاب، وابستگی رژیم گذشته به آمریکا بود. حضور آمریکا در ایران آنقدر گسترده بود که ما در هر بخشی میتوانستیم وجود آنها را لمس کنیم. به همین جهت وقتی انقلاب شد آنها نتوانستند تحمل کنند که دیگر در ایران حضور نداشته باشند و دست به اقدامات خرابکارانه زدند و اگر لانه جاسوسی تسخیر نمیشد امروز به این حد از پیشرفتهای علمی و نظامی دست نمییافتیم.
این سینماگر ادامه داد: این سؤال در سالهای اخیر مطرح است که نمیشد به جای تسخیر لانه جاسوسی کارکنان سفارت را از ایران اخراج کرد و رابطه را اینگونه پایان داد تا آسیبهای بینالمللی متوجه کشور نشود؟ در پاسخ به این مسئله باید گفت، قبل از اینکه سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام تسخیر شود یک بار دیگر نیز در ۲۴ بهمنماه، سال ۵۷ توسط چریکهای فدایی خلق اشغال شده بود در آن مقطع امام دستور داد که آنها از سفارت بیرون بیایند، ولی با وجود این اتفاق، بازهم آمریکاییها به دخالتهای خود ادامه دادند. درباره چگونگی قطع رابطه و با آمریکا و چرایی اشغال سفارت باید به این نکته توجه کرد در سالهای اولیه انقلاب شور و هیجان بسیار زیاد بود و در آن زمان رفتارهای دیپلماتیک چندان مورد توجه نبود و امروز پس از سالها به این نتیجه رسیدهایم که شاید اگر حرکت دیپلماتیک صورت میگرفت عواقبی متوجه کشور نبود
وی تأکید کرد: درباره چگونگی قطع رابطه و با آمریکا و چرایی اشغال سفارت باید به این نکته توجه کرد در سالهای اولیه انقلاب شور و هیجان بسیار زیاد بود و در آن زمان رفتارهای دیپلماتیک چندان مورد توجه نبود و امروز پس از سالها به این نتیجه رسیدهایم که شاید اگر حرکت دیپلماتیک صورت میگرفت عواقبی متوجه کشور نبود.
علی اکبری در پایان تأکید کرد: هیجانات انقلابی برخی مواقع به کمک کشور آمده است و دفاع مقدس بهترین مثال در این زمینه است، وقتی جنگ آغاز شد من بهعنوان یک نوجوان ۱۵ ساله، مهرماه، سال ۱۳۵۹ در خرمشهر بودم، اما اگر امروز بخواهم آن دوران را مرور کنم شاید برای خودم هم عجیب باشد که چگونه به جنگ رفتم. ولی آن زمان اگر قرار بود همه اینگونه فکر کنند بخشهای وسیعی از کشورمان اشغال میشد و همین هیجانات میهنپرستانه سبب دفاع از کشور و انقلاب شد. انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: تسخیر لانه جاسوسی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۹۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تاریخ و ساعت پخش سریال رخنه جایگزین نون خ ۵ از شبکه یک
سریال «رخنه» از شنبه هفته آینده ۱۵ اردیبهشتماه هر شب ساعت ۲۲ و ۱۵ دقیقه از آنتن شبکه یک سیما روانه آنتن میشود.
سریال «رخنه» تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشورمان از شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه راهی آنتن تلویزیون میشود.
داستان سریال «رخنه» که در ۳۰ قسمت تولید شده مربوط به یکی از دانشمندان کشورمان است که بر روی موشکهای ماهواره بر و فضایی تحقیق میکند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان مواجه میشود.
در این سریال بازیگرانی همچون نادر فلاح، رامتین خداپناهی، امیرحسین صدیق، خسرو شهراز، بهرام ابراهیمی، مریم کاویانی، نیلوفر شهیدی، حدیث نیکرو، سپیده خداوردی، علیرضا جلالیتبار، ایوب آقاخانی، علیرضا مهران و علیرام نورایی به ایفای نقش پرداختهاند.
کارگردانی سریال «رخنه» را در ابتدا علی غفاری بر عهده داشته است و پس از وی، حمیدرضا لوافی کار این مجموعه را ادامه دادند.
دیگر عوامل مجموعه «رخنه» مریم امینی نویسنده، شهرام نجاریان مدیرتصویربرداری، حدیث نیکرو مدیر برنامهریزی، شهرام متولی باشی صدابردار، هومن معصومی طراح صحنهاند و حسین زندباف و محمدمصطفی رجبی مشترکا کار تدوین را انجام داده اند و آلبرت آراکلیان موسیقی این سریال را ساخته است.
سریال «رخنه» قرار است از شنبه ۱۵ اردیبهشتماه هر شب ساعت ۲۲ و ۱۵ دقیقه پخش شود.
منبع: تسنیم
tags # سریال ، تلویزیون ، صدا و سیما سایر اخبار اسرار تکامل آلت جنسی؛ رابطه جنسی انسانهای اولیه مثل گوریلها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غولپیکری که توسط انسانها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی میشوند (تصاویر) کشف پرنده عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!